Anal fistül teşhis ve tedavisi

Anal Fistül Nedir?

Anal fistül anal kanala açılan bezlerin iltihaplanması ile gelişen apsenin, anal bölge derisine açılıp akması sonucu meydana gelen kronik iltihaplı, akıntılı hastalıktır.

Anal Fistül Belirtileri

Anal bölgede ağrı, şişlik, ateş ve akıntı ile karakterizedir. Anal bölgede konforsuzluk, gaz ve gaita tutmada zorlukta gelişebilir. İç çamaşırı kirleten akıntı ön plandadır.

Anal Fistül Teşhisi

Genelde hastanın anal akıntı ile doktora başvurması sonucu proktolojik muayene yapılması ile konulur. Görüntüle yollarından MR, fistülün haritalandırılmasında kullanılabilir.

Anal Fistül Tedavisi

Öncelikle gerçek teşhis yapıldıktan sonra başlar. Anal fistül anal fissür ve hemoridal hastalıklarla karıştırılabilir. Uzman doktorca uygun şartlarda yapılan muayene ile kesin teşhis konulabilir.

Anal Fistül Cerrahi Tedavisi

Anal fistülün tedavisi cerrahidir. Temel prensip büyük abdest ve gazı tutan kasların korunmasına dayanır. Fistülün bu kasları ne kadar etkilediği bu manada çok değerlidir. Makat kasları ile bağı az olan hadiselerde fistülün açılması kâfi olurken kas bağlantısı fazla olan hastalıkta ileri cerrahi teknik ve teknoloji kullanımı gerekebilir.

Anal Fistül Lazer ile Tedavisi

Anal fistülde lazer kullanımı bilhassa makat kası alakası fazla olan olgularda ehemmiyet kazanmaktadır. Lazerin uzman ellerde kullanımı son derece kıymetlidir. Hasta seçimi ve hastalığın uygunluğu muvaffakiyet oranını artıran en değerli nedenlerdendir.

Anal Fistül Ameliyatı

Çok uzun sürmeyen cerrahi bir prosedürdür. Ameliyatın kendisinden çok yanlışsız haritalandırılma, hazırlık ve cerrahi tekniğin seçimine karar vermek daha uzun sürebilir. Gerçek teknik ve aygıtların seçimi cerrahi başarıyı etkileyen en kıymetli etkendir.

Anal Fistül Ameliyatı Sonrası Düzgünleşme

Anal fistül cerrahisi sonrasında güzelleşme hastalığın evresine nazaran değişmektedir. Kolay fistüllerde bu müddet 1 hafta 10 gün üzere bir mühlet iken komplike fistüllerde revizyon cerrahileri ile takip müddeti 2 ayı bulabilir.

Anal Fistül Tedavi Edilmezse Ne Olur?

Anal fistül tedavi edilmezse tekrarlayan anal apseler ve yeni gelişen fistül yolları ile çok daha komplike bir hal alır. Tedavi edilmeyen hastalık asla iyileşmez. Komplike olur ve tedavisi zorlaşır. Kolostomi muhtaçlığı üzere dramatik ve hiç istenmeyen durumlara yol açabilir.

Rektovajinal Fistül Nedir?

Rektumla vajen ortasında gelişen fistüldür. Vajenden gaz ve gaita gelmesi üzere çok zahmetli ve ömrü etkileyen bir duruma sebep olur. Genelde geçirilen jinekolojik ameliyatlar, vajinal doğum, Crohn hastalığı ve travma sonrası gelişebilir.

Rektovajinal Fistül Tedavisi Nasıl Olur?

Cerrahi tedavi yapılmadan hastalık düzelmez. Rektovajinal fistül vajen girişine ne kadar yakınsa tedavisi de o kadar başarılı olmaktadır. Fistül düzeyi servikse ne kadar yakınsa tedavi o kadar zorlaşır.

Perianal Fistül (Makat Fistülü) Nedir?

Anal fistülle tıpkı hastalığı tanım eder. Anal fistülden farklı bir durum değildir.

Perianal Fistül (Makat Fistülü)

Ameliyatı da anal fistülün öteki ismi olan perianal fistül hastalığının tedavisi anal fistül cerrahisiyle birebirdir.

Fistül Bitkisel Tedavisi Mümkün Mü?

Ne yazık ki fistülün bitkisel tedavisi mümkün değildir. Cerrahi tedavi uygulanmadan tedavi olma ihtimali yoktur. Şayet bitkisel prosedürlerle tedavi oluyorsa bu anal fistül değildir.

Fistül Ameliyatı Olanlara Tavsiyeler

Anal fistül cerrahisi sonrasında günlük sıcak su uygulaması, anal bölgenin hijyenine dikkat edilmesi, dışkılama sonrası paklığın sıcak/ılık su ile yapılması, diyette fiber tüketimine dikkat edilmesi, dışkılama alışkanlığının düzenlenmesi ve anal bölgede şikayeti olduğunda gecikmeden muayene olması kıymetlidir.

Kaynak: Doktor Sitesi