Ayak Başparmak Çıkıntısı ( Halluks Valgus ) Nedir?

Ayak Başparmak Çıkıntısı

Ayak hal bozuklukları içerisinde düztabanlıktan sonra en yaygın görülen form bozukluğu, ayak başparmağının form bozukluğudur. Hafif biçimlerinde, görünüm sorunu dışında meseleye yol açmaz. Lakin ileri formlarında ağrı ve ayakkabı giymekte zorlanma üzere önemli şikâyetlere yol açar. Yürümeyi engelleyebilir, yakışıksız bir ayak yapısı gösterebilir.

Şekil Bozukluğu Neden Olur?

Tıpta Halluks Valgus deformitesi olarak isimlendirilen, ayak başparmağının biçim bozukluğu genellikle ucu dar ayakkabı, ayağa uygun olmayan ayakkabı giyme, genetik sebepler ve ayak yapısı üzere sebeplerle ortaya çıkar. Bazen adolesan çağda, ergenlik çağında başlar. Genellikle 25-40 yaş ortası ve sıklıkla bayanlarda görülür. Ağrıya ve ayakkabı giymeye mahzur olmaya yol açmıyorsa bu form bozukluğuna katlanılabilir. Fakat sıkı ve ucu dar ayakkabı giymeye devam edilirse sıklıkla ağrılı şişlik ve artmış form bozukluğu oluşur. Ayak ön kısmının geniş olması (taraklı ayak yapısı) ve düztabanlığın bu hal bozukluğunu artırıcı tesiri vardır.

Ameliyata Hangi Durumlarda Gerek Görülür?

Hafif form bozukluklarında ayakkabı kurallarına uyma, parmak ortası makara ve gözetici petlerle ağrısız ayak elde etmek mümkündür. Fakat form bozukluğunu ameliyatsız düzeltmek mümkün değildir. İleri biçim bozukluğu olanlar, ağrılı olanlar, uzun yürümelerde zorluk çekenler ve ayakkabı – ayak biçim bozukluğundan rahatsız olanlar da ameliyatla tedavi edilmelidir.

Ayak başparmak form bozukluk ameliyatlarına karar vermek için ayağın yere basar durumda 2 taraflı röntgen sineması çekilir. Ayaktaki bozukluğun ayağın neresinde olduğu, açısal sapmaların ölçüsü belirlenir. Bu hal bozukluğunun farklı ameliyat tipleri vardır. Bozukluğun derecesine nazaran bu ameliyat tiplerinden hangisinin tercih edileceği belirlenir.

Ayak Başparmak Çıkıntısı ( Halluks Valgus ) Nedir?

Ameliyat Sonrası Süreç Nasıl İşler?

Ameliyat müddeti yaklaşık 45-90 dakika kadardır. Ameliyat sonrası ayağa kısa bir alçı, bandaj yahut breys uygulanır. Cilt altı dikiş uygulanarak, steril gereç ile kapatılan ameliyat alanı nadiren pansuman gerektirir. Özel ayakkabılar yahut yalnızca topuğa basarak yürümeye 3-4 günde müsaade verilir. Ağrı kesici dışında nadiren ilaç kullanımı gerekir. Hastanın medikal durumuna nazaran bazen kan sulandırıcı, 3-7 gün ortası antibiyotik verilebilir.

4 haftalık müddet sonunda röntgen sineması çekilerek, alçı yahut breys çıkarılır. Ayak başparmağına sıcak suda idmanlar verilir. Ayağa tam basmaya müsaade verilir. Fakat ayağın yürümenin itme fazında, başparmağın zorlanmamasına 4 hafta kadar daha dikkat edilmesi gerekir. Ayak ameliyatlarından sonra doku ödemi geç çözüldüğünden, 3-6 aya kadar ayakta hafif şişme beklenebilir. Lakin ağrısız, daha düzgün ayak elde edilir.

Ameliyat Sonrasında Hastalar Nelere Dikkat Etmelidir?

Birinci 3-4 gün tuvalet ve yemek gereksinimi için kalkmaya müsaade verilir. Ayakta şişmeyi engellemek için bu müddette ayak, kalp düzeyinden yukarda tutulmaya çalışılır. 3-4 günden sonra topuğa basarak yürümeye müsaade verilirken, ayak ön tarafına yük verilmesine 4 hafta müsaade verilmez. Bu ameliyatlarda kemik ameliyatı yapıldığından, kemiğin kaynaması için gerekli müddette kemiğin ameliyat edilen bölgesine tartının gelmemesi gereklidir. Kâfi kaynamadan sonra tam olarak basmaya müsaade verilir. Bu durum genellikle 4-6 haftayı geçmez.

Şekil bozukluğunda ayağın bozulan kısmı ve ölçüsüne nazaran farklı ameliyatlar yapılır. Ameliyatın tipi ameliyat öncesi sinema, muayene ve gerekirse ek incelemelerle belirlenir. Yalnızca estetik korkularla, şişliği alma ameliyatları bazen hastaların tercihi, bazen de doktorların tercihi olarak uygulanabilmektedir. Yalnızca şişliği alma sonrası hal bozukluğunun tekrarlaması kaçınılmazdır. Estetik korkularla yapılan süreçler dışında bu ameliyatlardan sonra nüks, yani biçim bozukluğunun tekrarlaması beklenen bir durum değildir.

Tedavi sonrası genellikle ağrısız, daha düzgün, yürümede sorun yaratmayan ayaklar elde edilmektedir. Hasta memnuniyeti bu ameliyatlardan sonra, 4-6 ayın sonunda genellikle % 60-90 ortasıdır.