Düztabanlık (Pes Planus) Nasıl Tedavi Edilir?

Düztabanlık (Pes Planus)

Halk ortasında bilinen ismiyle düztabanlık ayağın olağanda olması gereken iç uzun kavsinin kaybolarak topuğun dışa hakikat kayması ile karakterize bir ayak deformitesidir. Düztabanlık denildiğinde genellikle akla çocuk ayağı gelir, ama düztabanlık yalnızca doğuştan olan bir durum değildir. ‘Erişkin tipi’ denilen, çocukken ayakları olağan olan birinde 30’lu yaşlardan itibaren gelişen bir deformasyon da kelam konusu olabilir. Bunun nedeni romatolojik hastalıklar olabileceği üzere, altta yatan hiçbir hastalık olmaksızın da, çok kilo ve/veya çok uygunsuz kullanım sonucunda da gelişebilmektedir.

Erişkin düztabanlığın temel nedeni, ayak iç kısmındaki kavsin tam zirve noktasındaki kemiğe yapışan “tibialis posterior” ismindeki tendonun (yaş, çok kullanım, kilo, romatolojik hastalık vb. nedenlerle) dejenere olması ve artık fonksiyon göremez hale gelmesidir. Bu tendon adeta bir çadırın direği üzere ayak kavsini takviyeler ve bu yeterli çalışmadığında çadırın çökmesi üzere ayak kavsi de çökmeye başlar.

Çocuklarda Düztabanlık

Her insan doğduğunda düztabandır. Bu düztabanlık durumu 5 yaşına gelene kadar devam eder. 5 yaşına gelene kadar ayak tabanının iç tarafındaki kavis görülmez zira bu kavsi oluşturan dokular 5 yaşından itibaren belirginleşip kuvvetlenirler. Birtakım çocuklarda bu durum 8-10 yaşına kadar bile sürebilir. 5 yaşına kadar her çocuğun ayak tabanı kalın bir yağlı doku ile kaplıdır. Kısaca çocuklarda 5 yaşına kadar görülen düztabanlık hali büsbütün fizyolojik, yani olağan bir durumdur.

Nasıl tedavi edilmelidir?

Her şeyden evvel ayak konusunda deneyimli bir ortopediste başvurulmalıdır. Tedavi düztabanlığın derecesine nazaran yapılır. Birinci, başlangıç evresinde tabanlıklar kullanılabilir. Tabanlık düztabanlığı gidermez lakin ağrıları giderebilir, ilerlemeyi azaltabilir. Kullanılan tabanlık şahsa özel olmalıdır. Ne yazık ki başlangıç evresinde hastaların doktora başvurması, başvursa da yanlışsız teşhis konulması çok nadiren gerçekleşir.

Bu evre geçip ayakta deformite oluşmaya başladıktan sonra ise tabanlığın pek yararı olmaz. Ağrısı olan ve başlangıç evresini geçmiş düztabanlar ameliyatla düzeltilmelidir. Ameliyat şayet vaktinde yapılırsa eklemleri sabitlemeden düztabanlığı düzeltmek mümkündür, ama gecikilen durumlarda tek deva eklemleri sabitleyerek (dondurarak) düzeltme yapmaktır. Düztabanlık ameliyatı hastalara daha kaliteli bir hayat sağlar.