El Bileği Bölgesi Ganglionları (Kistleri)

Ansızın el bileğinizin üzerinde bir şişlik fark etmeniz çok beğenilen olmayan bir sürpriz olabilir.Ancak telaşlanmayın bunların bir birden fazla zararsız ganglion kistleridir ve vakit içerisinde tabiatıyla kaybolacaklardır.

Sık olarak ganglion kistleri el bileğinin üst kısmında oluşur(dorsal ganglionlar).Ancak bazen el bileğinin art kısmında nabız alınan bölge ile başparmağınızın ortasında da ortaya çıkabilirler.Bazense parmakların eklemleştiği alanlarda yada parmakların taban noktalarında görülebilirler.Ganglion eklem içerisinde yer alan kemik ve kas dokularının ortasında bulunan bağ dokusundan kaynaklanarak balonsu manzarası ile karşımıza çıkar.Bu balonun içerisinde ağır,kaygan eklem sıvısı ile tıpkı özellikte bir materyel bulunur.

Genel bir kural olarak hareketliliğinizin artması ile bu balon büyür ve tam zıddı hareketliliğinizin azaldığı devirlerde bu balon küçülür.

Ganglionlar nasıl oluşur?

Ganglionların oluşum düzeneğini başlatan sebepler bugün için hala bilinmemektedir.Kadınlar da erkeklerden daha sık olarak görülür ve en sık olarak el bileğinin üzerine daima yük uygulamak zorunda kalan jimnastikçilerde görülür.

Ganglion içindeki kistik yapı eklemden geçen hudut dokuların üzerine bası yapacak kadar büyüdüğü vakit ağrı oluşturabilirler.Çok büyük ganglionlar ağrısız olsalarda rahatsız edici olabilirler.Tam karşıtı cilt altı çok güç ortaya konabilen küçük ganglionlar çok ağrılı olabilirler.

Muayene Ve Tanı

Doktorunuz size bu balonsu yapının ne vakitten bu yana var olduğunu,ebadında bir değişiklik olup olmadığını,ağrılı olup olmadığını soracaktır.Yine muayene esnasında parmağı ile kistin üzerine bastırarak basınç uygulayacak ve bir ışık kaynağı ile kistin ışık altında ki manzarasını inceleyecektir.

Çektireceğiniz bir grafi ile bu olayın romatizmal hastalığa bağlı eklem bozukluğundan yada bir kemik tümöründen kaynaklanıp kaynaklanmadığı araştırılacaktır.Bazense çok küçük olan ağrılı ganglionlarda tanıyı netleştirmek için MRI istenebilir.

Tedavinin birinci evresini konservatif sistemler oluşturur.

Takip: Ganglion tümöral bir yapı olmadığı için ve vakit içerisinde resen kaybolabileceği için doktorunuz denetimi altında belirli bir müddet beklenebilir.

Tespit: Aktivite ile ganglion uzunluğu artacağı için ,bunun sonrasında hudut basısına bağlı ağrı gelişebileceği için doktorunuz size bir el bilekliği yahut alçı tespiti ile takip önerebilir.Bu esnada ganglion küçülebilir belkide kaybolabilir.Ağrı azaldığında yahut ganglion küçüldüğünde el bileği hareket açıklığını arttırmaya yönelik bir tedavi başlanır.

Aspirasyon: Ganglionun ağrıya yol açtığı durumlarda yahut hareket kısıtlılığı yaratacak kadar büyüdüğünde , ganglion içindeki sıvı “aspirasyon” ismi verilen bir süreç ile dışarı çekilebilir.Ancak bu süreç esnasında sıvının çok ağır olması nedeniyle sıvı dışarı alınamıyabilir.

Yukarıda anlatılan tedavi sistemleri sonrasında ganglionun verdiği hareket kısıtlılığı ve ağrı giderilemediği vakit ganglionun çıkarılması gerekir.Ancak unutulmaması gereken nokta bu sürecin akabinde ganglionun tekrarlıyabileceğidir.Bu süreç sonrasında birkaç gün için ağrı, şişlik üzere sorunlar ile karşı karşıya kalınabilir.