El Cerrahisi Nedir? Uğraşı Alanları Nelerdir?

El Cerrahisi

Ellerimiz fizikî fonksiyonunun yanı sıra beden lisanıyla bağlantımızda de son derece tesirli rol oynayan, çok sayıda kompleks dokunun bir ortada ve büyük ahenk içinde çalıştığı bir organdır. Elimizin kompleks yapısı nedeniyle hastalıkları ve yaralanmalarında bu özel yapıya uygun olarak kıymetlendirilmesi gerekir. Kolay olarak kabul edilen pek çok el meselesinin uygun olmayan tedavileri kişinin ömür kalitesini etkileyecek önemli sonuçlara neden olabilir.

El cerrahisi nedir, uğraşı alanları nelerdir?

El cerrahisi, II. Dünya Savaşı yıllarında karşılaşılan el yaralanmalarında, kırık kemikleri, hudut, tendon ve damarları içeren yumuşak doku yaralanmalarının tamiratları için farklı branşlardan farklı uzmanların çağrılması yerine tüm bu mevzularda eğitim görmüş bir branş varlığının ülkü olacağı fikri ile doğmuştur.

El cerrahisi; el ve buna bağlı olarak el bileği, ön kol, dirsek ve kol işlevlerini olumsuz olarak etkileyen; kesici yahut künt travmaları, doğumsal anomalileri, çok kullanım, enfeksiyon, artrit üzere sorunları tedavi eden uzmanlık kısmıdır.

Travmalar dışında en sık karşılaşılan başlıca problemler ise şunlardır:

1. Karpal tünel sendromu

Elde sık görülen sağlık sorunlarından biridir. Baş parmak ve yanındaki üç parmağın duyusunu veren; başparmak işlevlerini sağlayan “median” sonunu etkileyen bir problemdir. Median hududunun el bileğinde, parmakları hareket ettiren tendonlar ile birlikte içinden geçtiği “Karpal Tünel”de baskıya uğraması sonucu “Karpal Tünel Sendromu” gelişir. Parmaklarda uyuşma, güç kaybı ve ön koldan omuza kadar yayılan ağrılar ile kendini gösterir.

Genellikle geceleri uykudan uyandıran uyuşma ve ağrılar, vakit zaman gün içinde de görülebilir. Bu periyotta gerekli tedbirler alınmazsa sonda kalıcı hasar meydana gelir. Sonrasında el işlevleri ile duyusunun tekrar tam onarılması mümkün olmaz. Tedavi olarak başlangıçta tıbbi tedavi ve gece atelleri kullanılır. Kâfi güzelleşme sağlanmazsa cerrahi olarak karpal tünel gevşetilmesi uygulanır. Hudut üzerindeki baskı böylelikle ortadan kaldırılır.

2. Tetik parmak (Trigger finger)

Baş parmak dahil her parmakta görülebilir. Parmakları hareket ettiren kirişlerin yüzeyleri çok düzgün kılıflar ile çevrilidir. Bu kirişler çeşitli tünellerden geçerler. Tetik parmak sorununda kılıfların girişi daralır, kirişler kalınlaşır ve kendilerini saran kılıflara sığamazlar.

Sonuçta bu sorun, avuç içinde hassasiyet ile başlar, parmaklar büküldüğünde takılmalara ve hatta kilitlenmelere yol açabilir. Uzun süren takılmalarda parmak hareketlerinde kısıtlılık ve hareket kaybı ile sonuçlanabilir.

3. DeQuervain Tendiniti

Başparmağı üst gerçek kaldıran kirişlerin içinden geçtikleri kılıflarına sıkışması sonucu gelişir. Kirişlerdeki yangı, elin hareketlerine bağlı olarak hassasiyet ve şişmeye neden olur. Tıbbi tedavi genellikle kâfi olsa da tedaviye dirençli durumlarda cerrahi müdahale gerekebilir.

4. Ganglion Kistler

El ve el bileğinde, kiriş kılıflarının inflamasyonunun neden olduğu, eklem sıvısıyla dolu kistik oluşumlara sık olarak rastlanır. El ve el bileğinin çabucak her bölgesinde görülebilir. Fakat genellikle el bileği sırtında ve tendon kılıfları boyunca yerleşirler. “Ganglion kistler” ansızın oluşabileceği üzere birkaç ay yahut yıl içinde yavaş yavaş da gelişebilir. Vakit içerisinde büyüyüp küçülebilir, hatta büsbütün kaybolabilirler. Nadiren ağrılı olan bu kitleler makûs huylu değildir. Çoğunlukla hiçbir neden olmaksızın gelişirler. Şikayetlerin derecesine bağlı olarak tıbbi yahut cerrahi tedavi uygulanır.

5. Dupuytrens Hastalığı

Avuç içi ve cilt altı dokusunun kalınlaşmasıyla, parmaklara kadar uzanan bantlar oluşur. Bu bantlar avuç içinde bir çekilme yaratır. Orta yaşlarda, rastgele bir sebep olmaksızın gelişebilir. Tedavisi cerrahi olarak bu dokunun çıkarılmasıdır. Tedavinin sonucu, hastalığın seyrine bağlı olarak değişse de bilhassa cerrahi teşebbüs sonrası uygulanan el terapisi ile işlevlerde besbelli gelişme sağlanmaktadır.

6. Tenisçi – Golfçü dirseği

Dirseğimizin iç ve dış kenarında bulunan kemik çıkıntılarına yapışan kasların yapışma bölgelerindeki inflamasyonlardır. Tenis, golf üzere sporları yapanların yanı sıra, endüstriyel alanda çalışanlarda da bu tip iltihaplanmalar görülebilir.