Hazımsızlık Nedir, Hazımsızlık Hangi Hastalıkların Belirtisidir?

Hazımsızlık, karnın üst bölgesinde ağırlaşmış olan şişlik, ağrı, yanma, geğirti ve gaz çıkarmadan ibaret şikayetler topluluğu. Daima olarak tekrarlayan ve ömür konforunu önemli formda etkileyen hazımsızlık, toplumda her üç bireyden birisini etkiliyor. Pekala hazımsızlığın altında yatan nedenler neler? Genel Cerrahi-Meme-Tiroid ve Onkolojik Cerrahi Uzmanı Doç. Dr. Mehmet Emin Güneş yazdı

Hazımsızlık yahut tıptaki ismiyle dispepsi, üst gastrointestinal sistem (sindirim sistemi) dediğimiz, karnın üst bölgesinde ağırlaşmış olan şişlik, ağrı, yanma, geğirti ve gaz çıkarmadan ibaret şikayetler topluluğudur. Toplumda her üç şahıstan birisinde olacak halde yaygın olarak görülür ve bir hastalık olarak tanımlamaktan fazla daima ya da aralıklarla devam edebilen şikayetler topluluğu demek daha yanlışsız olacaktır. Daima olarak tekrarlayan hazımsızlık sorunu hayat konforunu önemli formda etkilemektedir.

HAZIMSIZLIK BELİRTİLERİ NELERDİR?

Karın ağrısı,

Şişkinlik,

Bulantı, kusma,

Çok geğirme,

Daima gaz çıkarma,

Ağıza acı su gelmesi,

Midede çok doluluk hissi,

Mide de yanma ve ekşime,

Şikayetler genellikle en sık yemeklerden sonra görülür.

ALTTA YATAN SEBEPLER NELERDİR?

Hafif şiddette hazımsızlık sorunu genellikle yağ içeriği yüksek yahut sindirimi güç olan besinler içeren öğünlerin akabinde yahut hareketsiz ömür süren şahıslarda görülen bir durumdur. Genellikle tedavi gerektirmez. Fakat şiddetli hazımsızlık sorunu yaşayanların altta yatan hastalıklarla ilgili tedavi olmaları gerekir. En sık sebepler;

.Obezite

.Reflü, mide fıtığı

.Mide ve onikiparmak bağırsağı ülseri

.Gastrit

.Huzursuz bağırsak sendromu (İrritabl Kolon)

.Bağırsak enfeksiyonları

.Kolit

.Bağırsak parazitleri

.Kronik pankreatit

.Hamilelik

.Kafein içeren içecekler ve alkolün çok tüketimi

.Çok süratli ve çok fazla yemek yemek

.Yemekleri çok çiğnemeden yutmak

.Stres

.Bazı İlaçlar (aspirin, doğum denetim hapları, NSAD tipi ağrı kesici ilaçlar gibi)

HAZIMSIZLIK TEŞHİSİ

Teşhis için yeterli bir anamnez, fizikî muayene ve sindirim sistemi endoskopisi koşuldur. Sindirim sistemine ilişkin altta yatan bir kanseri atlamamak teşhis için en değerli nedendir. Gerektiğinde tüm abdominal BT üzere ileri görüntüleme tetkiklerine başvurulur.

HAZIMSIZLIK TEDAVİSİ

Ömür usulü, obezite ve gerilim şikayetlerin en büyük sebepleridir. Tedavinin en kıymetli kesimi beslenme sisteminin sağlanmasıdır. Neler yapmalı;

.Besinler öncelikle ağızda yeterlice çiğnenmeli o denli yutulmalıdır.

.Yüksek yağ ve baharat içeren besinlerden,

.Aşırı kafein ve gazlı içecek tüketiminden kaçınmak gerekir.