Hemoroid Tedavisinde Doppler Teknolojisinin Kullanımı

Hemoroid hastalığı yahut halk ortasındaki ismiyle basur, makatın etrafındaki toplardamarlar ağının iç basıncının artması ve duvar esnekliğinin bozulmasına paralel bu damar sisteminin genişlemesi, gevşemesi, kesecikler haline gelmesi ve sonunda ise şişmiş göğüsler halinde makattan dışarı sarkması olayıdır.

Hemoroidin oluşması kişinin genetik özellikleri, beden yapısı, çocukluğundan itibaren beslenme alışkanlıkları, çevresel faktörler ve yandaş hastalıkları üzere çok da denetim edilebilir faktörlerden etkilense de genellikle beslenme ve tuvalet alışkanlıklar en değerli rolü oynamaktadır. Kabızlık ve ishal bu sorunun oluşmasında eşit seviyede tesire sahiptir. Yani ister birkaç günde bir büyük tuvaletini yapmak yahut sert ve çok ıkınma gerektiren tuvalet formu olsun, ister günde çok kere büyük abdeste gitmek ve sıkıntı tutabilecek formda sulu ve yüksek basınçlı dışkılamak hemoroidin oluşmasına neden olmaktadır. Uzun müddet tuvalette oturma alışkanlığı da hemoroidin oluşması ve ilerlemesinde büyük rol oynar. Alkol ve çok baharat ve acı tüketimi üzere damar duvar yapısına ziyan veren kimyasal hususların çok alınması da bu hastalığın oluş düzeneklerinden biridir.

Bacaklardaki varislerin gelişmesi ve yaygın damar torbacıklarının yer çekimi ile kan toplaması ve şişmesi üzere hemoroidin içinde de yer çekimi ve ıkınmalar sırasındaki basınç artışına paralel kan birikir. Buna bağlı hemoroidin duvarı gerilir, ödem (sulanma) ortaya çıkar ve bu nedenle makat etrafında şişlik, basınç hissi, batma yahut ağrı, acı ve yanma, kaşıntı ve sonunda ise incelmiş damar duvarların delinmesi sonucu kanama meydana gelmektedir.

Hemoroidin en değerli tedavi basamağı natürel ki beslenmenin düzeltilmesi ve hayat stili ile tuvalet alışkanlıklarının değiştirilmesidir. Bol bitkisel lifli besinler ile 3 öğün beslenme, fazla sıvı alımı, uzun vadeli sabit ayakta durma yahut oturmalardan kaçınmak ve nizamlı hareketlilik, hemoroide neden olan besin ve kimyasal hususların tüketimini azaltmak, sigarayı bırakmak tedavinin en değerli basamağıdır. Ayrıyeten kabızlık ve ishalin tedavisi, tuvalette çok ıkınmamayı öğrenmek ve tuvalette uzun oturmamak üzere teklifler de hemoroit tedavisinin olmazsa olmazlarıdır. Ağızdan alınan ve sistemik olarak damar duvarını destekleyen ilaçlara ilaveten bölgesel olarak tesir gösteren merhem ve fitillerin kullanımı da birçok hastanın tedavisi için kafidir. Fakat bu tedbir ve tedavilere karşın hemoroide bağlı yakınmaları geçmeyen hastaların tedavisi için girişimsel tekniklerin kullanılması gündeme gelmektedir.

Teknolojik gelişmelere paralel hemoroit keseciklerine kan sağlayan atar damarların bulunması ve bağlanması ile hemoroidin tedavi tekniği 10 yıldan uzun müddettir kullanılmaktadır. Kan akışını gösteren özel bir ultrason aygıtı (Doppler) yardımıyla özel bir uç ile makatın içine girilerek anüsün 5-6 cm kadar üstünde hudutların olmadığı ve teşebbüs sırasında ağrının oluşmadığı bir düzeyde hemoroidal arterler bulunmakta ve özel dikişler yardımıyla bağlanmaktadır. Yeniden tıpkı aygıt ve gibisi bir teknik ile sarkan dev hemoroit göğüsleri üste yani bağırsağın içine hakikat kesilmeden asılır ve ıkınmalar ile hemoroidin dışarıya çıkışı ve şişlik, yanma ve kaşıntı üzere yakınmaların oluşması engellenmiş olur. Bu süreç Hemoroidal Arter Ligasyonu ve beraberinde Retro Anal Rektopeksi / REPAİR (HAL+RAR) olarak isimlendirilmektedir.

Doppler hemoroidektomi yahut HAL prosedürü genel anestezi altında yapılabildiği üzere, spinal ve epidural üzere belden aşağısını uyuşturan tekniklerle de gerçekleştirilebilir. Ameliyat öncesi tanıyı koyma ve anestezi ile cerrahi öncesi gereken rutin tetkiklerden sonra çok önemli bir diyet yahut barsak paklığı programına gerek yoktur. Ameliyathanede süreç yaklaşık 30 dakikada tamamlanır ve rastgele bir pansuman yahut dikiş ya da yara bakımına gerek kalmadan servise alınan hasta en kısa müddette beslenmeye başlayabilir. Birebir gün taburcu edilen hastalara tüm günlük faaliyetlerine çabucak dönebilecekleri ve faal iş hayatlarına devam edebilecekleri anlatılır ve banyo ile spor üzere faaliyetlere orta verilmez.