Kalça Çıkığı Nedir, Kalça Çıkığının Nedenleri?

Kalça Çıkığı Nedir, Kalça Çıkığının Nedenleri Nelerdir?

Kalça sorunu günümüzde birçok rahatsızlığa neden olmaktadır. Bu rahatsızlıkların hepsi aslında tedavi edilmediği yahut vaktinde müdahale edilmediği devirde birbirini tetiklemektedir. Kalça ekleminde gelişen bu rahatsızlıklardan bir tanesi de kalça çıkığı sorunudur. Kalça çıkığının nedenlerine bakmadan evvel kalça çıkığının ne olduğuna bakmak gerekmektedir ki kalça çıkığının nedenleri daha güzel anlaşılabilsin.

Kalça çıkığı genel olarak yeni doğmuş olan bebeklerde ve erken yaşlarda çocuklarda görülen bir sorun olarak bilinmektedir. Kalça çıkığı sorunu; uyluk kemiğinin üst ucu kalçada bulunan eklem kapsülünden dışarı çıkması ya da yerinden oynaması olarak tanımlanmaktadır. Bebeklerde ve çocuklarda bu türlü bir durumun gelişmesi durumunda ise erken teşhis hastalığın kalıcı olarak bırakacağı tesirlerden kurtulmanıza yol açacaktır.

Bu açıdan yani kalıcı bir tesir olmaması için erken teşhis kalça çıkığı hastalığında büyük kıymet taşımaktadır. Doğumsal olarak görülen bu rahatsızlık ortalama 800 çocuktan birinde görülmektedir. Bunun ise nedeni şimdi tam olarak tıp dünyasında tespit edilmemiştir. Lakin burada şu tabir edilebilir ki genetik faktörler, hormonal faktörler, mekanik ve çevresel faktörlerin hepsi bir ortada tesir edebilmektedir.

Ayrıyeten bu faktörlerin her biri kalça çıkığı hastalığında kıymetli bir faktör oluşturmaktadır. Bununla birlikte kalça çıkığı sorununun görüldüğü bebekler ortasında yüzde kırk üzere bir oranla çift taraflı olarak kalça çıkığı oluştuğu görülmektedir. Cinsiyet bağlamında değerlendirildiğinde ise kızlarda erkeklere nazaran altı kat daha fazla görülmektedir.

Kalça Çıkığına Neden Olan Faktörler Nelerdir?

Burada dikkat edilmesi gereken bir öbür konu ise bebeklerin kundaklanması, ayaklarından tutarak baş aşağı sallanması durumudur. Bu durumlar kalça eklem sorunlarına eğilimi olan bebeklerde yeniden kalça çıkığına yol açmaktadır.

Doğumsal olarak kalça çıkığı hastalığına yakalanma riskine baktığımızda ise ailede yahut yakın olan akrabalarda kalça çıkığı durumu görülenlerde, doğum öncesi devirde ve doğum sonrasında bayan doğum doktoruna kesinlikle bildirilmelidir.

Doğum esnasında makat gelişi ile birlikte doğan yahut hamilelik devrinde anne karnında baş aşağı duran bebeklerde de görülme ihtimali yüksektir.

Doğum esnasında boynunda bir yana hakikat olmak üzere doğumsal eğrilik yani tortikolis olanlar bebeklerde görülme ihtimali de yüksektir. Tekrar bebeğin ayaklarında doğumsal olarak ortopedik sorun olan bebeklerde de görülme riski bulunmaktadır.

Kalça Çıkığı Teşhisi

Doğumsal kalça çıkığının tespit edilme olayına bakıldığında ise doktor açısından da aile açısından da kalçada sorun olan bir durumu bakar bakmaz çabucak fark etmeniz mümkün olmayabilir. Bu sebep ile denetim muayeneleri sırasında doktorunuz bebeğinizin kalça kısmını muayene edecektir. Doktor muayene esnasında bebeğin kalça kısmını muayene ederken uyluk kemiklerini hafif bir halde ileri ve geri gerçek hareket ettirerek denetim edecektir.

Bu hareketler sayesinde bebeğinizin kalça ekleminde ve uyluk kısmında rastgele bir boşluk olup olmadığını da anlayabilecektir. Yaşça büyük olan çocuklarda ise kalça eklem denetimi şu biçimde olmaktadır ki bebeğinizin ayaklarını yana yanlışsız açıp kapatarak gerçekleştirmektedir. Burada bilinmesi gereken şayet bebek yeni doğmuş ise ve sorun çok önemli bir tehdit oluşturmuyor ise doktorunuz iki hafta sonra tekrar denetim edecektir.

Lakin sorun önemli ise ve ileri derecede bir risk taşıyor ise tabip sizi derhal bir ortopedi doktoruna yönlendirecektir. Kimi durumlarda ise bebeğin kalçasının daha net olarak görüntülenmesi için ultrason çekilmektedir. Ancak bebek ise dört aylıktan daha büyük ise burada tabip röntgen çekilmesini isteyecektir. Bu görüntüleme sayesinde de bebeğin kalça ve uyluk kısmı net bir formda ortaya çıkacak ve burada ki sorun daha net bir biçimde ortaya çıkacaktır.

Kalça Çıkığı Tedavisi

Doğumsal olarak karşımıza çıkan kalça çıkığı hastalığında tedavi metoduna bakıldığında kalça çıkıklarının büyük bir kısmının pavlik bandajı ile tedavi edilmektedir. Bu bandajın misyonu ise bebeğinizin bacaklarının üste yani karnına gerçek çekilmesini ve sabit bir biçimde kalmasını sağlayacaktır.

Bu bandaj ile yapılan tedavi de doktorunuz her hafta denetime gelmenizi isteyecektir zira tedavinin ne süreçte olduğunu takip etmesi gerekmektedir. Burada tabip uyluk kemiğinin kalça eklemi içine yerleşip yerleşmediğine bakacaktır. Şayet uyluk kemiği kalça eklemi içine yerleşti ise bandajı gece ve gündüz olmak üzere iki yahut üç ay boyunca kullanılmasını isteyecektir.

Kalça çıkığı hastalığı görülen her yirmi bebekten birinde ise bu bandaj kâfi olmamaktadır. Bu durum da ise bebeğin kalçaları alçıya alınarak bacakları da askıda tutulmaktadır. Birtakım durumlarda ise bu hastalığın tedavisinde için ameliyat gerekmektedir ancak çoğunlukla ameliyatsız güzelleşme elde edilmektedir.

Kalça çıkığının belirtilerine bakılacak olursa gelişimsel periyotta olan bütün çocuklarda kalça çıkığı çocuk yürümeye başlayana kadar rastgele bir belirti vermemektedir. Bu üzere hastalıklarda ise çıkık çocuk doktorlarının genel muayene esnasında ortaya çıkmaktadır.

Yürüme çağı öncesinde ise bebeğin altı temizlenirken bacakların her iki tarafa eşit açı ile açılamaması tekrar bebeğin bacak uzunluklarının eşit olmaması bacaklardan birinde uyluk bölgesinde deri boğumun daha fazla olması ana belirtiler ortasında yer almaktadır.

Yürüyen çocuklarda ise belirtiler ortasında yürüme esnasında topallama paytak olarak yürüme çocukta yürüme devrinin gecikmesi de ayrıyeten belirtiler ortasında yer almaktadır.