Kanserin Tedavisinde Cerrahi Uygulamalar

Kanser ilerleyici, tekrarlamalarla seyreden, yayılma eğiliminde olan ve birçok vakit mevtle sonuçlanan müzmin bir hastalıktır.

Dünya sağlık örgütü (WHO) datalarına nazaran günümüzde yılda yaklaşık 9 milyon insan kanser nedeniyle hayatını kaybetmektedir. Bu ölümlerin oranı sosyoekonomik seviyesi düşük bölgelerde teşhisteki gecikme ve tedavideki yetersizlik nedeniyle daha yüksektir. Varsayımlara nazaran 2030 yılında 11.5 milyon insanın kanser nedeniyle hayatlarını kaybetmesi öngörülmektedir.

Kanserin tedavisi kuşkusuz hastalığın insan bedeninde etkilediği tüm noktaların ve işlevlerin bilinmesi doğrultusunda yapılan çok istikametli bir tedavi olmalıdır. Çağdaş tıpta bu tedavi büsbütün bir ekip işidir.

Sindirim sistemi organlarından yemek borusu, mide, oniki parmak barsağı, ince ve kalın barsaklar, düz bağırsak (rektum) ve makat bölgesinin kanserleri genel ismi ile sindirim kanalı kanserleri diye anılmaktadırlar.

Buna ilaveten karaciğer, safra kesesi ve safra yolları ile pankreas bezinin kanserleri, dalak kitleleri, karın duvarı, zarları ve yağlı dokuların kanserleri de tedavi edilen cerrahi hastalıklardır.

Genel cerrahlar ayrıyeten göğüs, tiroit ve paratiroit bezlerinin yanı sıra böbrek üstü bezlerinin kanserleri, ve birtakım yumuşak doku kanserlerini (Sarkomlar) de çeşitli cerrahi tekniklerle tedavi etmektedirler.

Bir kitle oluşturarak kendini gösteren tüm kanserlerin tedavisindeki en kıymetli basamak, hastalık yayılmadan evvel kitleyi ve etrafındaki hastalıksız bir doku sonu ile birlikte çıkartmaktır.

Kanserin tedavisinde cerrahi müdahalelerin hedefi her vakit hastalığı yok etmek olmayabilir. Başlangıçta tanıyı koymak için doku örneklemeleri ve safhayı tespit etmek, ayrıyeten ileri safhalarda ağrıyı kesmek, beslenmeyi sağlamak, enfeksiyonu ortadan kaldırmak, bozulmuş organ işlevlerini düzeltmek ve tıkanmaları ortadan kaldırarak hayat mühletini uzatmak yahut kalitesini arttırmak da cerrahın misyonudur. Bu maksatla lazer, radyofrekans, laparoskopi (kapalı yollarla cerrahi), Robotik cerrahi ve öteki birçok çağdaş teknolojik aygıt ve formül günümüzde kullanılmaktadır.