Kıl Dönmesi

Kıl dönmesi daha çok erkeklerde görülmekle birlikte bayanları da ilgilendiren bir hastalıktır. Daha çok kuyruk sokumu bölgesinde oluşmasına karşın sırt, ense, koltuk altı, saç derisi, göbek deliği üzere bölgelerde de görülen bir cilt hastalığıdır.

Kıl dönmesinin oluşumuyla ilgili birçok görüş olmasına karşın en çok kabul edilen görüş bedenden dökülen kılların derideki gözenek ya da boşluklardan derinin içine girmesi ve burada kistik bir yapı oluşturmasıyla ortaya çıkar.

Erkeklerde bayanlara oranla 2-3 kat daha fazla görülür. En sık görüldüğü yaş ise 15-35 yaş ortasıdır. Kıl dönmesi, apse, ağrı, makus kokulu akıntı üzere semptomlara yol açabilir. Erken periyotta teşhis edilmesi tedaviyi kolaylaştırır. Yeterli hijyen kaidelerinin sağlanması ve beden tüylerinin tertipli olarak temizlenmesiyle hastalık büyük ölçüde denetim altına alınabilir.

Şayet kıl dönmesi oluşmuş ise bizatihi düzelme ihtimali yoktur. Cerrahi olarak tedavi edilir. Kıl dönmesi belirtileri başlangıçta akıntı olarak görülür. Şayet enfekte olursa akıntının rengi değişir ve berbat kokulu olur. Akıntı, bazen kanlı olabilir. Şayet ilerlerse kaşıntı, kızarıklık, şişlik, ağrıyla birliktelik gösteren apseye döner. Apse oluştuğu taktirde, oluşan ağrı hastanın günlük aktivitesini bozacak hatta oturamayacak hale getirecektir. Bu durumda kesinlikle apsenin cerrahi olarak boşaltılması ve antibiyotik tedavisi gerekir. Hareketsiz, sedanter bir ömür hastalığın oluşumuna katkıda bulunur. Masa başı işinde çalışanlarda sık görülen bir hastalıktır. Bunun yanında, obezite, çok terleme, beden kıllarının fazla olması, makus hijyen üzere nedenler hastalığın görülme sıklığını artırır.

Tedavisi;

Öncelikle apse oluşmuş ise, apse tedavi edilmelidir. Apse tedavisinden 1 ay sonra kıl dönmesi tedavisi yapılabilir. Apse boşaltma süreci kolay, lokal anesteziyle yapılabilen ve çok tesirli bir süreçtir. Süreç sonrasında hasta oturabilir, yürüyebilir hale gelebilir ve işine dönebilir. Kıl dönmesinin en tesirli tedavi biçimi cerrahidir. Birçok cerrahi tekniğin olduğu bu hastalıkta, tercih edilecek ameliyat, hastalığın büyüklüğüne, hastanın durumuna nazaran karar verilir.