Menisküs Ameliyatı Nedir? Nasıl Olur?

Menisküs Ameliyatı

Menisküs ameliyatı; yırtığın bırakılması durumunda ek hasarlara neden olacağı durumlarda yahut kimi menisküs yaralanmalarında cerrahi dışı tedavi usulleri uygulanmasına karşın iyileşememesi durumunda uygulanmaktadır. Menisküs yaralanmaları ya da yırtıkları şahısta ağrı, ödem ve şişlik üzere şikayetlerin yanı sıra hareket kısıtlılığına da neden olmaktadır. Bu nedenle kesinlikle tedavi edilmesi gerekmektedir.

Menisküs Ameliyatı Nedir?

Menisküs ameliyatı hastanın durumuna nazaran 4 farklı biçimde uygulanabilmektedir. Bunlar aşağıdaki halde sıralanabilmektedir;

• Menisküs transplantasyonu (menisküs nakli)
  • Parsiyel menisektomi: sırf yırtık dokunun çıkarılması sürecidir.
  • Menisküs tamirleri; yırtık dokuların birbirine dikilmesi sürecidir. Güzelleşme süreci öteki metotlara oranla daha uzundur ve hasta seçimi epey değerlidir.
  • Total menisektomi: menisküs dokusunun tamamının çıkarılmasıdır.

Menisküs Ameliyatı Kaç Saat Sürmektedir?

Menisküs ameliyatı yırtığın alındığı durumlarda 15-30 dakika, dikildiği durumlarda yaklaşık 1 saat sürmektedir. Bu müddet cerrahın tecrübesi ve teknik ayrıntılar ile farklılıklar gösterebilmektedir.

Menisküs ameliyatı öncesinde hastanın genel sağlık durumunun kıymetlendirilmesi, hali hazırda kullandığı ilaçların düzenlenmesi ve ameliyat bölgesinin çeşitli radyolojik görüntüleme sistemleri ile incelenmesi gerekmektedir.

Menisküs Yırtığı Ameliyatı Sonrası İyileşme Süreci

Menisküs ameliyatı sonrası düzgünleşme sürecinde yara bakımının yanı sıra hastanın hareketlerini yanlışsız formda düzenlemesive bağışıklık sistemini güçlü tutması gerekmektedir. Epey muteber bir halde uygulanan ameliyat öncesinde 6-8 saat rastgele bir şey yenilip içilmemelidir. Tıpkı vakitte hastanın ameliyat öncesi süreçte sigara kullanmaması büyük kıymet taşımaktadır.

Ameliyat sonrası güzelleşme süreci kısa olmakla birlikte doktor tekliflerine uymak çok kıymetlidir. Ameliyat bölgesinde morarma ya da kan birikmesi üzere durumlar doktor denetimi altında iyileştirilmektedir. Birtakım hastalar tıpkı gün hastaneden taburcu olabilmekte; birtakım hastalar ise bir gün hastanede kalmaktadır. Ameliyat sonrasında koltuk değneği kullanımı yalnızca dikiş yapılan hastalarda önerilmektedir ve yaklaşık 4-6 hafta koltuk değneğinin kullanılması gerekmektedir.

Menisküs Ameliyatı Sonrası Yapılması Gerekenler

Menisküs ameliyatı sonrası bağışıklık sistemi güçlü tutulmalı, alkol ve sigara tüketilmemelidir. Ağrı denetiminin sağlanması emeli ile doktor tekliflerine uyulmalıdır.

Öncelikle doktorunuzun tekliflerine uymalısınız. Biz hastalarımız menisküsün alındığı durumlarda; Birinci 3 gün hasta ferdî bakım ve tuvalet gereksinimi için rahatça ayağa kalkabilir, ofiste çalışabilir. Bu periyotta diz üzerine buz uygulaması çok kıymetlidir. 3-10 gün sakin bir hayat yaşanmalı, 10-20 gün ortasında günlük yaşama dönülebilmektedir. 1. Ay sonrası koşulara müsaade verilmektedir.

Menisküsün dikildiği durumlarda koltuk değneği ile 3 hafta yarım, 3 hafta ¾ yük vermesine müsaade veriyoruz.

Aynı vakitte ameliyat bölgesinde pansuman kanama olmadığı sürece değiştirmiyoruz. Bu müddette kesinlikle antiembolik çorap veriyoruz. Banyo yapıp yaranın ıslatılmasını da mutlaka istemiyoruz. Aksi halde enfeksiyona maruz kalınabilmektedir. 7-10 gün sonunda pansuman ve bantlar çıkarılmakta, yara uygunsa duşa müsaade veriyoruz. Hasta 20 gün sonra denize girebilir. 1 ay sonra hamam, havuz, sauna müsaadesi verilmektedir.

Menisküs Ameliyatı Sonrası Egzersiz Çeşitleri

Menisküs ameliyatı egzersizleri: ilk evrede hafif hareketlerden oluşmalıdır. Ameliyat edilen dizin üzerine fazla yük bindirmeyecek ya da zorlamayacak hareketler uygulanmalıdır. Bu süreçte doktorun önerdiği egzersizler eklem açıklığının yeniden kazandırılması için uygulanmaktadır. Bu süreçte uygulanan egzersizler aşağıdaki gibi sıralanabilmektedir;

• Topuk kaydırma
  • İzometrik hamstring güçlendirme