Menisküs Yırtığı Neden Olur? Nasıl Tedavi Edilir?

Menisküs Yırtığı Nedir?

Menisküs yırtığı, dizde en sık meydana gelen, ağrılı ve zayıflatıcı bir kıkırdak yaralanması cinsine verilen isimdir. İnsanların dizlerinde, kaval kemiği ve uyluk kemiğin ortasında bir yastık vazifesi gören C halinde iki kıkırdak modülü vardır. Bunlara menisküs ismi verilir.

Sürekli hareket eden kemikleri aşınmaya ve yıpranmaya karşı korur. Lakin menisküsün yırtılması, dizin bükülmesi ile gerçekleşebilecek bir durumdur. Birtakım olaylarda aşınmış kıkırdağın bir kesimi kopar ve diz eklemlerinin ortasına sıkışarak dizin kilitlenmesine ve hareketin engellenmesine neden olur.

Menisküs Yırtığı Neden Olur?

Menisküs yırtıkları, bilhassa futbol üzere karşılıklı fizikî temas, ağır tekmeleme ve süratli koşu içerebilen sporların yanı sıra voleybol ve basketbol üzere atlama ve müdahale gerektiren sporlarda yaygın olarak görülür. Menisküs yırtığı birey koşarken birdenbire taraf değiştirdiğinde meydana gelebilir. Birçok olayda ön çapraz bağ yaralanması üzere öteki diz yaralanma çeşitleri ile tıpkı anda görülür.

Menisküs yırtıkları, hareketli sporların yanı sıra menisküsün yaşla birlikte zayıflaması ve dejenere olması nedeniyle yaşlı bireylerde, bilhassa yaşlı atletlerde bilhassa görülen bir durumdur. 65 yaş ve üstü bireylerin % 40’ından fazlasında menisküs yırtığı görülebilir.

Menisküs Yırtığı Nasıl Önlenir?

Olağan kurallar altında menisküs yırtıkları bir kaza sonucu oluştuğu için, önlenmeleri zordur. Lakin kimi tekrar de alınabilecek bir grup tedbirler diz yaralanması riskini azaltabilir. Bu tedbirler ortasında öncelikle nizamlı antrenman ile uyluk kasların güçlü ve sağlam tutmak gelir. Ağır idmanlara başlamadan evvel ısınma hareketleri yapılmalıdır.

Birey idman sürecinde, hareketler ortasında bedene dinlenmek için vakit tanımalıdır. Yorgun ve geç reaksiyon veren kaslar bireyin yaralanma riskini artırabilir. Giyilen ayakkabılar kesinlikle kâfi dayanağı vermeli, ve ayağa gerçek halde oturtularak kullanılmalıdır. Esneklik korunmalı, zorlayıcı hareketler hududunda bırakılmalıdır. Antrenman sürecinde idman yoğunluğu asla ansızın artırılmamalı, yoğunluk yavaşça artırılıp azaltılmalıdır.

Menisküs Yırtığı İle Ortaya Çıkabilecek Komplikasyonlar Nelerdir?

Menisküs yırtığı nedeniyle ameliyat olan bireylerin % 85 ila% 90’ı için kısa vadede çok yeterli sonuçlar elde edilir. Lakin onarılamayacak kadar büyük bir menisküs yaralanması olan bireylerde uzun vadede diz artriti gelişme riski daha yüksek olabilir.

Menisküs tamiri için yapılan cerrahi müdahaleler düşük risklidir ve nadiren komplikasyon görülür. Bu muhtemel komplikasyonlar ortasında deri hudutlarının yaralanması, enfeksiyon ve diz sertliğini bulunur. Doktor enfeksiyonu önlemeye yardımcı olmak için bireye antibiyotik reçete edebilir. Buna ek olarak kan pıhtılarını önlemeye yardımcı olmak için kompresyon çorapları önerebilir.

Menisküs Yırtığı Belirtileri Ve Tipleri Nelerdir?

Menisküs Yırtığı Neden Olur? Nasıl Tedavi Edilir?

Menisküs yırtığının belirti ve semptomları ortasında bacağı bükme ve doğrultma zorluğu, dizde daima ağrı, sıkışma yahut kilitlenme eğilimi, şişlik, ve yaralanma sırasında bilhassa fark edilen patlama hissi bulunur.

Bu ağrı birinci evrelerde çok ağır yahut makûs olmayabilir. Hatta spor karşılaşmasını sürdürme imkanı bile olabilir. Fakat menisküs dokusu etrafında iltihaplanma başladığı andan itibaren ağrı artacaktır.

Menisküs Yırtığı Nasıl Teşhis Edilir?

Bir menisküs yırtığının teşhis edilmesi sürecinde için doktor bireye size kapsamlı bir fiziksel muayene gerçekleştirecektir. Bireyin yaralanmasının nasıl gerçekleştiğine dair ayrıntıları öğrenmek isteyecektir.

Doktor travma kaynaklı kemik kırılması veya kas dokusunda ortaya çıkabilecek herhangi bir başka sorun ihtimalini ortadan kaldırmak için röntgen filmleri çekilmesini gerekli görebilir. Aynı zamanda diz kıkırdağının daha ayrıntılı bir değerlendirmesine izin veren bir MRI yani Manyetik Rezonans Görüntüleme taramasına da ihtiyaç duyulabilir.

Menisküs Yırtığı Nasıl Geçer?

Menisküs yırtıklarının tedavi süreci genellikle yırtığın büyüklüğüne ve yerine bağlı olarak değişiklik gösterir. Tedaviyi etkileyen öbür faktörler ortasında bireyin yaşı, mesleği, günlük aktivite düzeyi ile bölgedeki öteki yaralanmaları bulunur.

Menisküsün dış kısmı genellikle “kırmızı bölge” olarak isimlendirilir. Bu bölgede epey yaygın ve tesirli bir güzel bir kan dolanımı mevcuttur ve bu bölgedeki yırtıklar şayet küçüklerse kimi hadiselerde kendi kendine iyileşebilirler. Bunun bilakis, menisküsün daha iç kısmında, kalan üçte ikilik kısma ise beyaz bölge ismi verilir. Bu bölgede yaygın bir kan deveranı mevcut değildir. Bu bölgedeki yırtılmalar, bu bölgenin uygunlaşmasını sağlayacak parçacıkları taşıyan deveran sistemini oluşturan kan damarları kısıtlı olduğu için çok nadiren resen güzelleşebilir.

Her menisküs yırtığı hadisesi ameliyat gerektirmez. Bireyin diziniz kilitlenmiyorsa, durum dengelendiyse, ağrı ilerlemiyorsa ve semptomlar ile belirtiler hafifliyorsa düzeliyorsa cerrahi olmayan tedavi formülleri kâfi olabilir. Bu durumda Güzelleşmeyi hızlandırmak için dizi dinlendirmek kıymetlidir.

Özellikle dizde ağrı hissediliyorsa, yürümek dahil olmak üzere fizikî faaliyetleri sınırlamak değerli olabilir. Gerekli olduğu durumda koltuk değnekleri yararlı olacaktır. Dizde ağrıyı ve şişliği azaltmak için buz kullanmak yararlı olabilir. Ağrı ile şişlik geçene kadar, genellikle 2-3 gün boyunca her 3-4 saatte bir 15-20 dakika içinde buz bulunan torba ya da havlu ile buz kompresi uygulamak faydalı olabilir.

Dizde meydana gelen şişliği denetim etmek için elastik bir bandaj yahut neopren tip bir kılıf ile dizi sarmak yararlı olabilir. Birey otururken yahut uzanırken dizi havada tutmak için topuğunun altına bir yastık koymalıdır.

İyileşme süreci boyunca koşma ve zıplama üzere, diz etrafındaki bacak kemiklerinin birbirine süratle çarptığı faaliyetlerinden kaçınmak kıymetlidir.

Menisküs Yırtığı Nasıl Tedavi Edilir?

Menisküs tedavisi sürecinde doktor tavsiyesi ile antiinflamatuar ilaçlar kullanımı mümkündür. Steroidal olmayan anti-enflamatuar ilaçlar yani NSAID’ler dizde meydana gelen ağrı ve şişmeye karşı yardımcı olabilir. Lakin bu ilaçların kanama ve ülser riskini artırması üzere yan tesirleri mevcuttur. Doktor tavsiyesi olmadan kullanılmaması gereken bu ilaçlar, yalnızca gerekli olduğu vakitlerde, orta sıra kullanılmalıdır. Dizdeki gerilimi azaltmaya yardımcı olmak için, doktor yahut fizyoterapist tarafından önerilen germe ve güçlendirme idmanları yardımcı olacaktır.
Her menisküs yırtığı olayında kolay yahut ilaçlı tedavi formülleri kâfi gelmeyebilir.

Yırtığın büyük yahut geniş olduğu olduğu, dengesizliğe yol açtığı yada kilitlenme belirtilerine neden olduğu olaylarda, dengesizliğe neden olan kesimleri onarmak yahut çıkarmak için ameliyat gerekebilir. Bu tıbbi müdahale prosedürü genellikle epey kolaydır ve operasyon sonrasında bireyin birebir gün konuta dönmesi mümkün olabilir. Bir tamir yapılması durumunda dizde müdafaa için alçıya yahut bir takviyeye gereksinim duyulabilir. Bunun yanı sıra koltuk değneği kullanımı da mümkündür.

Menisküs yırtığı için cerrahi müdahale yapılması doktor tarafından gerekli görülürse, bunun için bir kaç seçenek mevcuttur. Artroskopik tamirat sürecinde doktor bireyin dizinde küçük kesikler açarak yırtığı daha âlâ gözlemlemek için bir artroskoptan yararlanacaktır.

Artroskop, ucunda bir ışığı ve bir kamerası bulunan küçük bir araçtır. Cerrahi müdahale sürecinde doktor menisküs yırtığı boyunca ince oklar üzere gözüken küçük aletler yerleştirecektir. Bireyin bedeni bunları vakitle emecektir. Artroskopik parsiyel menisektomi tipi cerrahi müdahalede ise doktor, bireyin dizinin olağan formda çalışabilmesi için yırtık menisküsün bir modülünü dışarı çıkaracaktır.

Artroskopik total menisektomi süreci sürecinde ise doktor bireyin menisküs dokusunun tamamını alacaktır.

Menisküs Yırtığı İçin Yaşam Tarzı Değişiklikleri Ve Evde Bakım

Menisküs yırtığının güzelleşme mühleti, dizdeki yaralanmanın ne kadar şiddetli olduğu da dahil olmak üzere bir dizi faktöre bağlıdır. Ameliyattan sonra tam düzgünleşme süreci, bireyin olağan koşullardaki güzelleşme suratına, yapılan sürecin cinsine ve başka faktörlere bağlı olarak 4 ila 6 hafta devam edebilir.

Tam menisküs tamiri durumunda bu müddet üç aya kadar çıkabilir. Bir çok hadisede ortaya çıkan komplikasyonları en aza indirmek ve güzelleşmeyi hızlandırmak için ameliyattan sonra fizik tedavi sistemlerine başvurulur. Bununla birlikte, doktor tavsiyesi ile düzgünleşme süreci boyunca bireyin diz ağrısını artırmayacak, koşucular için yüzme üzere yeni ve farklı bir spor faaliyeti sürdürülmesi mümkündür.

Menisküs yırtığı tedavi sürecinde unutulmaması gereken nokta, çabuk edilmemesi gerektiğidir. Birey dizini ağrısız bir biçimde büsbütün büküp, açabilene, dizdeki şişlik büsbütün inene, yaralı diz, yaralanmamış diz kadar güçlü hale gelene ve yürürken, koşarken, koşarken yahut zıplarken dizde hiç bir biçimde ağrı hissedilmeyene kadar eski fizikî aktivite seviyesine dönmeye çalışmamalıdır.

İyileşmeden dizini tekrar eski düzeyde kullanmaya başlayan bireyler, dizde daha fazla yaralanmaya, ve hareket ile esneklik yetilerinde kalıcı kayıplara neden olabilirler.