Migren hakkında genel bilgiler

BOYUN VE SIRT BÖLGESİNE YAPILAN ENJEKSİYONLARLA BU BÖLGELERDEKİ EKLEM-KAS VE BAĞLARDAKİ HASAR TAMİR EDİLEREK OTONOM HUDUT SİSTEMİ ÜZERİNDEKİ BASKI ORTADAN KALDIRILIR. BÖYLELİKLE MİGREN AĞRISI VE ÖBÜR BELİRTİLER (IŞIK ÇAKMALARI, BULANIK GÖRME, BULANTI, KUSMA vb.) BERABERİNDE ORTADAN KAYBOLUR.

Migren; öncesinde yahut ağrı sırasında ona eşlik eden ışık çarpmaları, kör noktaların oluşması, ellerde ve ayaklarda karıncalanma, bulantı, kusma, ışığa ve sese karşı hassasiyetin arttığı önemli bir baş ağrısı olarak tanım edilir. Migren ağrısını dayanılmaz kılan bu bulguların eşlik etmesi ve bunların saatler hatta günlerce sürebilmesidir. Migren toplumda %10 üzerinde görülme sıklığıyla önemli bir sorun oluşturmaktadır.

MİGREN NEDEN OLUR?

Migren ağrısının nedeni tam olarak bilinmemekle birlikte; beyne giden kan akımı, hudut sinyal iletimi ve kimyasallarda süreksiz bir sorun oluşmasına bağlı olarak beyin aktivitesinin değişmesine bağlı olduğu düşünülmektedir. Bununla birlikte migren ağrısında sorun yalnızca beyinde değil, bedenimizi denetim eden otonom hudut sistemindeki değişiklikler olmasıdır. Bilhassa boyun bölgesinde yerleşmiş olan otonom hudut sistemine bağlı arızalar düzeltildiğinde migren ağrısı da önemli manada gerilemektedir.

Bu yüzden migreni meydana getiren neden tahminen de çok evvelden olan ve yanlışsız dürüst hatırlamadığımız bir trafik kazası, yüksekten düşme ya da çarpmaya bağlı bir boyun travması olabilir. Ya da boyun ve sırt bölgemizdeki kasların yanlış kullanıma bağlı olarak vakitle hasar görmesi aşikâr bir müddet sonra karşımıza baş ağrısı olarak çıkmaktadır. Migren ağrısı birden fazla kişi de vakti ve nizamı muhakkak olmadan bir anda ortaya çıkmaktadır. Bu sebeple migren atağını tetikleyen nedenlerin sayısında artış olması atakların sıklığını artırdığını söyleyebiliriz.

Migren Ağrısını Tetikleyen Nedenler?

Kimi hastalar migren ağrısını tetikleyen faktörleri çok net olarak ortaya koysalar da bu durum birtakım bireylerde bu kadar besbelli olmayabilir. Genel olarak migren ağrısını tetikleyen nedenleri sıralayacak olursak;

Parlak ve titreyen ışıklar,
Yüksek ses ve gürültü,
Dumanlı ortamlar,
Isı değişiklikleri,
Keskin, güçlü kokular ve parfümler,
Fizikî ve duygusal gerilim,
Tansiyon,
Anksiyete,
Depresyon yahut çok heyecanlanma,
Çok yorgunluk,
İdman ve uzun süren uçak seyahatine bağlı jet lag,
Alerjiler ve alerjik tepkiler,
Uyku tertibinde değişiklik ve sistemsiz ahenge,
Sigara içme yahut sigara içilen ortamda dumana maruz kalma,
Yeme tertibinde değişiklik,
Öğün atlama ve buna bağlı kan şekerinin düşmesi,
Dehidratasyon ( çok susuz kalma),
Alkol kullanımı,
Menstruel siklus dalgalanmaları,
Doğum denetim hapı kullanımı ya da menopoza bağlı hormonal değişiklikler,
Tansiyon tipi baş ağrısının olması,
Tiramin içeren yiyecekler (peynir, kırmızı şarap, tütsülenmiş füme balık, incir, fasulye/bakla, tavuk ciğeri),
Çikolata, fındık/fındık yağı, avokado, muz, soğan, narenciye ve turunçgiller, süt eserleri,
Fermente ya da salamura yapılmış eserler ve turşu,
Uyku hapları, Doğum denetim hapları, hormon replasman terapisi için kullanılan ilaçlar…

Migren ağrısını tetikleyen durumlar her vakit migrenin nedeni olmadığı üzere migreni tetikleyen etkenlerden kaçınmak ta her vakit migren atağını engellememektedir. Ayrıyeten her şahısta migren ağrısını tetikleyen etkenler farklılık göstermektedir.

Migren Belirtileri Nelerdir?

Migrenin belirtileri başağrısı başlamadan evvel, başağrısı sırasında ya da başağrısı sonrasında oluşabilir. Bu belirtiler “aura” olarak tanımlanır ve birçok hasta bu belirtiler oluşmaya başladığında muhakkak bir mühlet sonra migren ağrısının oluşacağını söyler. Her migren ağrısı tıpkı olmasa da; migrenin tipik belirtilerini şu halde sıralayabiliriz: Orta şiddette ya da önemli bir başağrısı, ağrı genellikle başın tek tarafında sonludur. Ağrı genellikle zonklama ve nabız atışı biçimindedir.

Fizikî aktivite ağrıyı şiddetlendirir Ağrı nedeniyle günlük rutin aktivitelerde yetersizlik ve güçsüzlük gözlenir Işık ve gürültüye karşı hassaslık artmıştır ve bu hassaslık sessiz ve karanlık bir odada uzanarak azalır.Tipik olarak hastalar sessiz ve karanlık bir odada uzanmak isterler. Birtakım hastalar terleme, ısı değişikliği, karın ağrısı ve ishal üzere belirtiler gösterir

Auralı Migren

Birçok hasta başağrısı başlamadan evvel ya da başağrısı mühletince “aura” denilen kimi ihtar işaretleri tanım ederler. Auralar aşağıda belirteceğimiz algısal bozukluklardan oluşmaktadır; Baş karıştırıcı niyetler ve tecrübeler Fotoğraf makinesi flaşı üzere parlayan tuhaf ışık çakmaları Görme alanında zikzak çizgiler Görme alanında kör noktalar ya da boş alanlar Kol ve bacaklarında karıncalanma ve iğnelenmeler Konuşma zahmeti Uzunluğunda, omuzlarda ve kollarda sertlik/katılık, kasılmalar Güzel olmayan, nahoş kokular.

Birçok migren ağrısı çeken hasta ağrılarının geçmeyeceğini ve ömür uzunluğu bu ağrıları çekeceği fikrini kabullenmiştir. Zira; migren ağrısı nedeniyle birçok doktora ve kliniğe başvurmuş, sayısız tetkikler (MR, Tomografi, Röntgen, Kan Analizi, vs.) yapılmış ve değişik pek çok tedavi uygulanmasına karşın migren ağrıları hala devam etmekte ve yapılan her yeni bir tedavi hastayı daha da çok ümitsizliğe sevketmektedir. Pekala bu durumun bu türlü olmasının gerçek nedeni nedir? Günümüzde teknoloji ve tıp bu kadar ilerlemesine karşın neden migren ağrısı tam manasıyla tedavi edilememektedir? Zira; şu an yapılan tedavilerin büyük bir çoğunluğu yalnızca ağrıyı kesmeye yönelik tedavi yaklaşımları içermektedir. Yapılan bu tedaviler sonucunda migren ağrısı ya hiç geçmemekte ya biraz hafiflemekte ya da bir mühlet sonra tekrar başlamakta hatta daha da şiddetlenmektedir.

Migren Tedavisinde Genel Olarak Kullanılan Tedavi Formüllerini Sıralayacak Olursak;

1. İlaçlar(ağrı kesiciler, anti-emetikler, serotonin agonistleri, antidepresanlar, ergot alkoloidleri ve öbür ilaçlar). İlaçlar muhakkak bir müddet tesirli olabilir lakin birçok önemli ağrılarda yetersiz kalmaktadırlar ve daima ilaç kullanımının da sağlık açısından birçok ziyanı vardır. Ayrıyeten ağrıya tesir eden ilaç dozu bir müddet sonra yetmemekte ve doz artırılmakta ve ilaçların kendisi ağrının nedeni olmaya başlamaktadır.

2. Botilinium toksini: Hudut kas kavşağını bloke ederek kaslarda felce neden olur ve kas hasarına bağlı başağrılarının tedavisinde bir ölçü tesirli olmaktadır. Lakin tesirinin kısa sürmesi (6 ay kadar), tekrarlanmasının gerekmesi ve birtakım yan tesirlerinin olması nedeniyle kalıcı bir tahlil olmaktan uzaktır.

3. Akupunktur:Akupunktur da çok şiddetli olmayan başağrılarının bir kısmında tesirlidir, ancak tedavi bittikten bir mühlet sonra ağrılar tekrar başlamayabilmektedir.

4. Migren ameliyatı: Boyun bölgesinden başımızın üstüne hakikat çıkan hudutların diseksiyonu ve kesilmesi sürecidir. Ameliyattan sonra hudut iletimi kesildiği için ağrı bir mühlet algılanmaz ancak ağrıyı meydana getiren asıl neden ortadan kaldırılmadığı için ağrılar tekrar ortaya çıkmaktadır.

Bütün bu tedavilerden öbür kullanılan öteki usuller de bulunmaktadır. Lakin bu tedaviler ve öteki bütün yollar yalnızca ağrıyı kesmeye yönelik yaklaşımlar olduğu ve ağrının asıl nedenini ortadan kaldırmadıkları için muhakkak bir mühlet tesirli olmakta, kalıcı bir sonuç meydana getirememektedirler.

Migren Ağrısının Gerçek Ve Kalıcı Tedavisi Mümkün Müdür?

Hayatımızı kıymetli derecede etkileyen migren ağrılarının tedavisi mümkündür. Bunun için öncelikle hastanın kıssası âlâ bir biçimde dinlenmeli ve ağrının karakteri ortaya konmalıdır. Belkide yıllar evvel geçirilen bir trafik kazası, ya da uzunluğuna alınan darbe ya da hastanın daima olarak klimaya maruz kalması migren ataklarına neden olmaktadır. Bunun yanında yapılacak fizik muayene ile birlikte kişinin sırt ve boyun kasları ile boyun eklemleri ve bağlarındaki hasar tespit edilerek buna yönelik tedavi uygulanır.

Boyun bölgesine uygulanacak formül ile birlikte migren ağrısı büyük oranda birkaç seansta geçmektedir. Boyun ve sırt bölgesindeki instabilite, eklem ve bağlardaki hasar tedavi edildiği için migren ağrısının asıl nedeni ortadan kaldırılmış olur. Böylelikle hastalarda kalıcı bir rahatlama sağlanır. Birinci seans uygulandıktan birkaç gün sonra bile hastalar ağrılarının hafiflediğini, migren ataklarının müddeti ve sıklığının azaldığını söylerler. Hasarın büyüklüğüne nazaran uygulancak olan öbür tedavi seanslarıyla birlikte hastalarda kalıcı tedavi mümkün olmaktadır.

Kaynak: Doktor Sitesi