Ortopedik Cerrahide Anestezi Nedir?

Anestezi nedir?

Anestezi, şuur kaybı ile birlikte yahut şuur kaybı olmadan his ve duyumların kaybı manasına gelir. Ağrı hissinin kaybolmasının yanında anestezi,ameliyat ile ortaya çıkan gerilimi, endişeyi ve gerginliği denetim etmeyi maksatlar.

Anestezist (anestezi doktoru) kimdir?

Anestezist, yani anestezi doktoru sizin anestezi sorumluluğunuzu alan doktordur.Anesteziniz; anestezi ve reanimasyon uzmanı doktordur. Anesteziniz; anestezi ve reanimasyon uzmanı doktor yahut başında anestezi ve reanimasyon uzmanın bulunduğu anestezi teknikerlerinden oluşan bir grup tarafından uygulanır.

Anestezi ve reanimasyon uzmanı; tıp fakültesi mezunu olup, 4yıl bu alanda bir uzmanlık eğitimi almış ve bir kadro imtihanları başarmış kişidir.Anestezi teknikerleri;lise eğitimi üzerine 2 yıl anestezi konusunda üniversitelerde eğitim almış ve stajlarını tamamlanış şahıslardır.

Özet olarak anesteziniz,bu hususta eğitimli ve tecrübeli doktorlar ve anestezi teknikerlerinin birlikte çalışması ile en düzgün ve muteber halde verilmeye çalışılır.

Hangi anestezi yöntemi benim için en iyisidir?

Anestezi doktorunun en değerli misyonlarından biride ameliyat öncesi sizi muayene edip, medikal durumunuza nazaran size en uygun anestezi tekniğinin hangisi olduğuna sizinle birlikte karar vermektir. Genel anestezimi, rejyonel(bölgesel)anestezi mi,lokal anestezi mi;uyanık mı uyuyarak mı anestezi kararı kolay bir karar değildir. Birtakım tıbbi şartlarda bir anestezi yolu sizin için başka tekniğe nazaran daha inançlı iken diğer birine uygun olmayabilir.

Birebir vakitte kimi ameliyatlarda kullanılması zarurî olan anestezi modeli olabilir. Alacağınız anestezi biçiminin kesin kararı; ameliyatınıza ameliyat müddetinin uzunluğuna,sizin tıbbi ve cerrahi hikayenize ve fizik muayene bulgularınıza nazaran seçilir.Bizler cerrahınız ile görüştükten sonra sizin için en uygun olan anestezi modelini seçeriz.

Ameliyattan önce neler olacak?

Şayet hastaneye ameliyattan bir gün evvel geldiniz ise; anestezi doktoru tarafından ameliyat öncesi ziyaretiniz(vizitiniz) yapılacaktır. Bu ziyaret sırasında anestezi doktoru sizi muayene edecek,bir kadro tıbbi bilgilerinizi öğrenecek ve sizinle anestezi formunu tartışacaktır.Eğer hastaneye ameliyat günü gelecekseniz (ambulatuar cerrahi-günlük cerrahi-ayaktan cerrahi -outpatient surgery) cerrahınız size ameliyat öncesi bilgileri iletmiş olacaktır.

Hastanemize yatmadan evvel anestezi doktorları tarafından muayene edilme ve bizlerle tanışma imkanınız vardır. Bu buluşmada anestezi doktoru ile anestezi konusunu tartışabilirsiniz. Şayet karışık bir tıbbi hikayeniz özel endişe ve ehemmiyet verdiğiniz mevzular var ise lütfen cerrahınıza bu mevzuyu iletin ve sizin bizlerle buluşması için bir randevu ayarlamasını sağlayın.

Ameliyat öncesi anestezi doktorunuz sizin tıbbi,cerrahi ve anestezi hikayenizi öğrenmek isteyecektir. Şayet tansiyon,kalp akciğer,karaciğer,böbrek hastalığınız yahut astım,şeker hastalığı üzere meseleleriniz varsa anestezi doktorunu bu hususta bilgilendiriniz.

Ayrıca rastgele bir alerjinizi,ilaç tepkinizi,daha evvelki anestezi tecrübelerinizi ,ilaç,sigara,alkol üzere alışkanlıklarınızı bizlere bildiriniz.Ameliyattan evvel 5 gün sigara içilmemesinin ameliyat sırasında sizleri ve bizleri rahatlatır bir öge olduğu unutulmamalıdır.

Ameliyat için kan testleri,EKG,akciğer grafisi üzere analizler,sizin genel durumunuza ve ameliyatın durumuna nazaran,cerrah yahut anestezi doktorunuz tarafından ameliyattan evvel yada ameliyat günü istenecektir.Eğer uzun vadeli bir hastalığa sahipseniz anestezi doktorunuzla olan görüşmenizde elinizdeki tüm sağlık dökümanlarının yanınızda bulunması gerekmektedir.

Ameliyat Sonrası

Ameliyattan evvel 6-8 saat aç kalmanız gerektiğini unutmamalısınız. Ameliyat öncesi gece yumuşak posasız, gaz yapmayan besinleri seçmeli;çok soğuk ve sıcak besinler yememeli,gece yarısından sonra ameliyat saatine kadar sakız çiğnememeli;çok soğuk ve sıcak kirli hava ortamlarından uzak durmalısınız.

Hastaneye geldiğinizde ameliyat ile ilgili hazırlıkların yapılacağı bir odaya alınacak ve tansiyonunuz, nabız ve ateşiniz ölçüldükten sonra ameliyat bölgesi paklığı, gerekirse kan analizleri, premedikasyon üzere hazırlıklar başlıyacaktır.

Ameliyat saatinden evvel, odanızdan ameliyathaneye alınarak burada anestezi doktoru yada anestezi teknikeri tarafından karşılanacaksınız. Anestezi grubundan bir kişi,ameliyat sırasında size ilaç ve serum verebilmesi için damar yolunuzu açacaktır.Eğer rastgele bir nedenle damar yolu açılacak kolunuz bu süreç için uygun değilse lütfen anestezi takımını ikazınız.

Damar yolunuzun açık kalması için bir serum size yavaş yavaş verilecektir.Tüm enjekte edilecek ilaçlar bu damar yolundan ağrısız bir biçimde verilebilir.Sizi sakinleştirmek için bu damar yolundan bir sedatif (sakinleştirici ilaç)verilecektir.Bu ilaçlar başınızın dönmesine neden olabilir.

Cerrah, ameliyathane hemşireleri ve anestezi takımı hazır olduğunda ameliyat odasına alınacaksınız.Bu odada göğsünüze kalp elektronuzu izlemek için bantlar,tansiyonunuzu takip için tansiyon aleti ve parmağınıza oksijen düzeyinizi ölçmek için bir aygıtın probu takılacaktır ve anestezi doktoru sizin anestezinize başlayacaktır.

Anestezinin Ana Kategorileri

İstanbul Cerrahi Hastanesi’nde genel, rejyonel, lokal, MIVA ve MAC anestezileri uygulanmaktadır.

Genel Anestezi

Genel anestezi, damar yolunuz yardımıyla yahut nefes aldığınız maske aracılığı ile uygulanır. Genellikle intravenöz (damar yolu)ve inhalasyon (nefes alan) anestezik ilaçlar birlikte kullanılır.

Oksijen ve inhalasyon anestezik hususlar,nefes ile alındığından size maskeyle yada uyuduktan sonra ağzınızdan yahut burnunuzdan takılan plastik tüp yardımıyla verilir ve siz uyanmadan evvel bu plastik tüpler geri çekilir.Bu nefes alma tüpü,akciğerlerinize tükürüğünüzün ve mide malzemesinin kaçmasını mahzurlar.

Genel anestezi ile şuurunuz kaybolur ve hiç ağrı hissetmezsiniz. Uyumanıza karşın kimi olayların farkında olabilirsiniz, ancak tüm süreç boyunca yinede ağrınız olmayacaktır.

Genel Anestezi Komplikasyonları

Anestezi sırasında bir komplikasyon oluşması, ameliyat öncesi tıbbi durumunuza ameliyatınıza ve kullanılan anestezi sistemine bağlıdır.

Komplikasyonlar ameliyat odasında, derlenme odasında yahut hasta odasında olabilir. En değerli ameliyat sonrası komplikasyon,bulantı ve kusmadır.Bu genellikle göz ve kulak ameliyatı olan,sıklıkla da çocuklarda görülür.Eğer daha evvelki anestezinizde bu şikayetiniz olduysa bize bildiriniz ki sizlere bulantı ve kusmayı önleyici ilaçlar verelim.

Aspirasyon pnömonisi(mide içeriğinin akciğerlere kaçması)ciddi bir anestezi komplikasyonudur. Bu nedenle tüm hastalarda tüm hastalardan ameliyat öncesi 6-8 saat aç kalmalarını hiçbir şey yiyip içmemelerini isteriz. Bu komplikasyonlardan sizleri korumak için,uyuduğunuzda nefes borunuza ağzınızdan bir plastik tüp yerleştiririz.

Diğer komplikasyonlar; tansiyon düşmesi , dişlerde travma,düzensiz kalp atımlarının olması,oldukça ender olmakla bir arada kalp krizi,astım atağı,alerjik tepkiler,oksijen yetersizliği hatta mevt olabilir.Boğaz ağrısı,baş ağrısı,ses kalınlaşması,baş dönmesi,kas ağrısı,yorgunluk üzere kolay komplikasyonlar ise ameliyat sonrası birkaç gün görülebilir.

Şanslıyız ki üstte bahsettiğimiz önemli komplikasyonlar çok nadir ortaya çıkar. Lütfen anestezi doktorunuza aklınıza takılan soruları sorunuz.

M.I.V.A (Monitored IntraVenous Anesthesia)ve M.A.C.(Monitoried Anesthetic Care)

• Bu yöntem sıklıkla, lokal anestezi ve sakinleştirmenin(sedasyon) birlikte kullanılmasıdır.
  • Lokal anestetik madde (diş hekimlerinin de kullandığı)ameliyatın yapılacağı alana uygulanır.
  • Bu işlemden önce size sakinleşmeniz ve rahatlamanız için sedatif ilaçlar verilir.
  • Lokal enjeksiyon sırasında kısa süreli bilincinizi kaybedersiniz. Lokal anestezi; cerrahınızın ve ya anestezi doktorunuz tarafından uygulanır. Cerrahınız,cerrahi işlemlerden sorumlu olurken,anestezistiniz ise anestezinizden sorumludur.

Anestezi; ilaç ve sedasyon, ağrı kesici ilaçlar, kalp-elektro monitörizasyonu ve tansiyon ölçümünü ve ameliyat yapılırken ortaya çıkan medikal sorunların tahlilini içerir. M.A.C.
Komplikasyonları; hudut sistemi tepkileri (sedasyon, nöbet geçirme)ve sistemsiz kalp atımları olabilir.

Rejyonel (Bölgesel) Anestezi

Ameliyatınızın yerine, sizin sağlık hikayenize ve yapılacak ameliyatın mühletine nazaran spinal, epidural anestezi ya da RİVA ve bloklar sizin için uygun anestezi metotları olabilir. Bu yollarda, şuurunuz açıkken ameliyat bölgenizde ağrı duymamanız sağlanacaktır.

Prostat ameliyatları, erişkin kasık fıtıkları, diz kalça ameliyatları üzere ameliyat cinslerinde spinal ya da epidural anestezi sizlere uygulanabilir. Bu metotlardan hangisi uygulanacaksa,anestezi doktorunuz size detaylı bilgi verecektir.

Çocuk Anestezisi

Hastanemizde çocuk ameliyatları sıklıkla yapıldığından tüm gruplarımız çocuk ameliyatları ve anestezisi konusunda(yeni doğan bebeğin anestezisinden ergenlik devrine kadar) tecrübelidir.

Tüm anestezi doktorlarımız çocuk anestezisi verebilir, çocuk anestezisi sırasında onlar için en muteber ilaçlar kullanılır ve ameliyat mühletince çocuklar monitörize edilip sıkı takip edilir.

Hastanemizde çocuğunuza ve size ameliyat öncesi bilgi verecek, ameliyathaneyi gezdirecek bir hemşire görevlendirilmiştir. Lakin bu seyahat ameliyathane uygunsa yaptırılabilir.

Çocuğunuza ameliyat öncesi gerilimi azaltmak için çeşitli ilaçlar değişik tekniklerle verilebilir. Bunlar meyve suyu içinde verilen solusyonlar, makattan uygulanan fitiller yahut enjeksiyon biçiminde olabilir. Çocuğunuzu, ameliyat öncesi ellerinden yapılacak küçük renkli aşı konusunda hazırlamanız bizim işimizi kolaylaştıracaktır.

Ameliyat öncesi ziyarette anestezi doktorunuza bildirmeniz gerekenler;çocuğunuzun son kilosu,son iki hafta içinde nezle,grip olup olmadığı,son iki hafta içinde bulaşıcı çocuk hastalığı geçirip geçirmediği,eğer yeni doğan bebek ise prematür olup olmadığı,daha evvel genel anestezi tepkisi olup olmadığı,aileye ilişkin özel hastalıklar ve tepkilerdir.