PRP Nedir? Ne İşe Fayda?

PRP ( Platelet Rich Plasma ) yanı trombositten varlıklı serum demektir. Biyolojik bir tedavi biçimidir ve son yılarda tıbbın bütün alanlarında güzelleşmeyi uyarma, hızlandırma,hücre yenileyici tesir gösterme maksadıyla yapılan gelişim gösteren bir tedavi formülüdür.

Hedef hastalıklı ya da yaralanmış dokuya bedenin doğal yollardan yeteri kadar ulaştıramadığı doku iyileştirici-hücre yenileyici kan elemanlarını, kişinin kendi kanının alınıp dış ortamda ayrıştırıp daha ağır olarak hazırlanarak hasarlı ya da hastalıklı dokulara uygulamaktır. İyileştirici- hücre yenileyici kan elemanlarından en değerlisi trombosit denilen hücre parçacıklarıdır.

PRP tedavi tekniği ile bu trombositler yaralanmış ya da hastalanmış dokulara ağır bir biçimde enjekte edilerek ya da jel haline getirilmişse açık cerrahilerde istenilen cerrahi alana yerleştirilerek o bölgenin tekrar canlanması ya da doku tamirin daha ağır ve süratli bir biçimde harekete geçmesi sağlanır.

Nasıl hazırlanır ve nasıl uygulanır?

Prp hazırlama kiti kullanılarak, uygulama alanının boyutu ve hastalığın tabiatına nazaran bireyden 10-60 ml kan alınır. Kan santrifüj aygıtı ile ayrıştırılarak istenmeyen başka hücreler uzaklaştırılır ve 2-7 ml ölçüsünde trombsitten varlıklı serum elde edilir.işte bu serum içinde olağanın 5-10 katı kadar trombosit ve münasebetiyle büyüme faktörü vardır. Serum içindeki hücre çeşitliliği, pıhtılaşma durumu ve trombositleri uyarıcı husus eklenme durumuna nazaran 4 tip serum elde edilebilir. Hangi tip prp hazırlanacağı hastalığın yada yaralanmanın tabiatına nazaran değişir. Hazırlanan trombositten ve münasebetiyle büyüme faktöründen varlıklı prp sıvısı ya da jeli hastalıklı yada yaralanmış dokuya enjekte edilerek ya da açık cerrahilerde istenen doku alanına yerleştirilerek prosedür uygulanmış olur.

PRP ilaç mıdır ve yan tesirleri var mıdır ?

Prp bir ilaç olmayıp biyolojik bir tedavi halidir. Yani bedenin kendi doğal büyüme faktörlerini ayrıştırıp daha fazla ölçüde hasarlı- bozulmuş dokulara vermektir. Kendi kan elemanları dışında rastgele bir unsur içermez. Bu yüzden bedene yabancı bir husus girişi olmadığından rastgele bir istenmeyen organ yada doku sorunu olmaz. Kortizon içermez ve münasebetiyle kortizonun bilinen yan tesirleri oluşmaz. Her enjeksiyon yolunda olduğu üzere enjeksiyona bağlı bir ölçü ağrı olabilir. En kıymetli sorun ise bilhassa eklem uygulamalarında enfeksiyon riskidir. Bu yüzden uygulamanın hastane kaidelerinde ve sterilite kurallarına uyarak yapılması gerekir.

Prp’nin uygulandığı kas iskelet sistemi yaralanmaları ve hastalıkları genel sınırlarıyla şunlardır:

-Tendon ve tendon kemik birleşim yeri sıkıntıları,

-Sporcularda kas yaralanmaları,

-Diz bağ yaralanmaları,

-Patellar tendinit,

-Kondromalazi,

-Kıkırdak sıkıntıları ve kireçleme,

Prp uyguladıktan sonra yapılması gerekenler nelerdir;

Öncelikle büyüme hormonlarının başlattığı tamirat sürecini engelleyebileceğinden antiinflamatuar ilaçlar kullanılmamalıdır. Uygulama alanında enjeksiyon ve hacim tesirine bağlı olarak ağrı ve bir ölçü kızarıklık olabilir. Kolay ağrı kesici ve bandajlama ve istirahatle rahatlama sağlanır. Prp uygulanan dokunun dinlendirilmesi kıymetlidir. Tamir süreci devam eden doku üstüne yüklenme yapmak tamirat basamağındaki doku bütünlüğünü bozar. Yaralanmış ya da hastalıklı dokunun boyutuna ve durumuna nazaran değişmekle bir arada 2-6 hafta dinlendirme mühleti olmalıdır.