Travmatoloji Nedir? Hangi Hastalıklara Bakar?

Travmatoloji Nedir?

Kas ve iskelet sistemi hastalıkları üzerinde çalışan Ortopedi ve Travmatoloji ünitesi, çok farklı alt kolları, teşhis ve tedavi usulleri bulunan son derece varlıklı bir uzmanlık kısmıdır. Kollar, bacaklar, leğen kemiği bölgesi, omurga üzere en önemli alanlar ile kemik, kas, damar, hudut, omurilik ilişki dokuları Ortopedi ve Travmatoloji kısmının ilgi alanına girmektedir.

Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon üzere başka üniteler ile koordineli çalışan Ortopedi ve Travmatoloji ünitesi el cerrahisinde protez süreçlerine kadar geniş bir alanda faaliyet göstermektedir.

Ortopedi ve Travmatoloji ünitesinde yapılan süreçler şu formdadır:

El Cerrahisi – Mikrocerrahi: Parmak ucundan omuz bölgesine kadar olan kısım el cerrahi alanına girer. El ile omuz bölgesi ortasında yer alan alanda meydana gelen kemik kırıkları, tendon-kas kopmaları, hudut sıkışmaları üzere sorunlar tedavi edilir. El cerrahisi, hassas hareketler ve uyum gerektirdiği için sabırla devam edilmesi gereken bir alandır. Ayrıyeten el cerrahisi polidaktili (6 parmak), karpal tünel sendromu (sinir sıkışıklığı), syndaktili (parmakların yapışıklığı), CP sekeli sebebiyle oluşan el deformitelerini tedavilerini kapsar.Mikrocerrahi tekniği sayesinde çıplak gözle dahi çok sıkıntı görülebilen iğne ve iplikler yardımı ile çapı 1 mm’den de küçük hudutlar ile ameliyat edilebilir. Bu sayede kopan kol, el, bacak ve ayak üzere organlar muvaffakiyet ile yerine takılabilir ve çok ince hudut lifleri onarılabilir.

Spinal Cerrahi (Omurga Hastalıkları ve Cerrahisi): En sık görülen omurga eğrilikleri ile kırıklar temel tedavi alanlarını oluşturmaktadır. Omurgada doğuştan ya da sonradan oluşan skolyoz, spondilolistezis, spinal stenoz, Schuermann kifozu, omurga yaralanmaları, çıkıklar ve omurga enfeksiyonları teşhis ve tedavileri yapılmaktadır.

Diz Cerrahisi: Başka eklemlere nazaran en fazla yüke maruz kalan dizde sorun görülme sıklığı daha fazladır. Bilhassa spora başlamadan ısınmamak ve dizleri çok zorlamak bu alandaki kıkırdak dokusunda hasar oluşmasına, bağlarda kopmaya ya da menüsküste yırtılmaya neden olarak diz sıhhatini bozabilir. Diz ekleminde meydana gelen menüsküs, eklem kıkırdağı, ön çapraz bağ ve kapsül üzere alanların yaralanmaları, septik artrit (eklem içi iltihaplanma), sinovit (eklem zarının kalınlaşması), diz ekleminin kireçlenmesi ve eklem içinde meydana gelen kırıklar artroskopik cerrahi ile tedavi edilmektedir.

Ayak Bileği Cerrahisi: Talus dome denilen bölgede tibia distal uç anterioerde sıkışma, osteokondral hasar, FHL tenosinovit üzere hastalıklar tedavi edilmektedir. Artroskopi yolu ile yapılan ayal bileği operasyonlarında fiberoptik aletler kullanarak eklem içlerinin manzaralı biçimde muayene edilir, meydana gelen hastalıklar ile yaralanmaların teşhis çarçabuk tespit edilebilir. Artroskopi ile ufak birkaç cilt kesisi açılır. Çok küçük boyutlarda olan bu iz, açık ameliyata nazaran çok daha süratli düzgünleşme gösterir. Operasyon ortalama 1 saat sürer ve hasta kısa müddette taburcu edilir. Ameliyattan birkaç gün sonra ayak üzerine basılabilir, hatta otomobil kullanılabilir.

Omuz Cerrahisi: SLAP lezyonu (biceps tendon hasarı), donuk omuz, impingement (kemik uzaması nedeniyle oluşan ağrı), omuz eklem çıkığı, tenisçi dirseği ve radius başı çıkığı üzere sorunlar kapalı ya da açık cerrahi operasyonlar ile tedavi edilir.

Bacak Eşitsizlikleri ve Uzunluk Uzatma Tedavisi: Bacaklardaki eşit olmayan uzunluk sorunu ya da çarpık bacaklar İlizarov metodu sayesinde tedavisi yapılabilen ortopedik sıkıntılardandır. İlirazov usulü ile uzun bacağın kısaltılması ya da kısa bacağın uzatılması ile eşitlenebilmektedir. Öte yandan kemik kırıklarında kaynama sonucunda meydana gelen eğrilik, kısalık ya da yumuşak doku kaybı tedavileri de yapılabilir.İlizarov yolunda kemikleri çember ve ince teller ile tespit edilir, eklenen menteşeler ile çubuklar sayesinde kemik modüllerine denetimli hareket sağlanır. Kemik kayıpları, doğuştan gelen hastalıklar ile büyüme kıkırdağının erken kapanması üzere sorunlar sonrası gelişen kemik eşitsizlikler hem çocuklarda hem de yetişkinlerde tedavi edilebilmektedir. İlizarov prosedürü ile aslında kemikte düşük güce sahip bir kırık oluşturulur ve günde 1 mm uzama sağlanır. Uzama istenilen alanda kemiğin kendi uzunluğunun %80’ine kadar uzama elde edilmektedir.

İlizarov yönteminin kullanılabildiği diğer hastalıklar şunlardır:

• Kaynamayan kırık tedavisinde,
  • Kapalı ve açık kırıklarda,
  • Kol ve bacak eğriliklerinde,
  • Kemik uzatma işlemlerinde (Boy uzatma, enfeksiyon sonrası büyüme kıkırdağının erken kapanmasında, çocuk felci sekeli)
  • Genellikle travma, tümör veya enfeksiyon sonrası gelişen kemik kayıplarında,
  • Metabolik hastalıklarda,
  • Yapısal kemik bozukluklarında,
  • Kemik enfeksiyonlarında.

Pediatrik Cerrahi: Doğuştan getirilen kalça çıkığı, Perthes hastalığı, PEV sekeli, Brakhial pleksus hasarı, yürüme bozuklukları, Tortikollis, ayak problemleri ile omurga rahatsızlıkları tedavi edilmektedir.

Onkolojik Cerrahi: Kas, kemik, hudut, tendon ve eklem üzere iskelet sistemine ilişkin bir alanda gelişen güzel ya da berbat huylu tümörlerin tedavisi yapılmaktadır.

Spor Travmatolojisi: Bedenin organik direncini artıran ve sistemlerin fizyolojik kapasitelerini geliştiren spor, uygun hazırlıklar yapılmadan başlandığında yaralanmaları da beraberinde getiren bir uğraşıdır. Spor aktivitelerinde travmaya en çok maruz kalan bölgeler ortasında %33’lük hissesi ile diz eklemi yer alır. Öbür en sık görülen yaralanmalar ayak uyluk bölgesi, kalça ve kasık bölgesi, omuz eklemi, el bileği ve omurga dirsek eklemidir. Tüm sportif travmaların acil teşhis ve tedavisi uzman tabipler tarafından yapılmaktadır.

Travmatoloji Hangi Hastalıklara Bakar?

Travmatoloji Nedir? Hangi Hastalıklara Bakar?

Spor Yaralanmaları ve Artroskopik Cerrahi

• Menisektomi,
  • Rekonstrüksiyon operasyonları,
  • Menüsküs onarımı,
  • Mikrofraktür ve osteochondral kıkırdak nakli,
  • Artroskopik bankart onarımı (omuz çıkığında),
  • Labral yırtık onarımı,
  • Rotator kılıf onarımı,
  • Omuz eklemosteoartriti,
  • Yabancı cisim çıkarılması.

Ayak ve Ayak Bileği Cerrahisi

• Kıkırdak yaralanmaları,
  • Bağ yırtılmaları,
  • Spor kırıkları ve yaralanmaları,
  • Ayak ve ayak bileğinde oluşan dejeneratif problemler.

Dirsek ve Omuz Cerrahisi

• Rotator kılıf hastalıkları,
  • Omuz ve dirsek artrozları,
  • Tekrarlayan çıkıklar,
  • Düşme, trafik kazası ve iş kazası gibi travmaya bağlı hastalıklar.

Çocuk Ortopedisi ve Travmatolojisi

• Çarpık ayak,
  • Doğumsal bozukluklar,
  • Düz taban,
  • Kalça çıkığı,
  • Tümörler,
  • Kırık tedavi ve takibi.

Kireçlenme (artroz)

• Diz kireçlenmesi (gonartroz),
  • Kalça kireçlenmesi (koksartroz),
  • Periacetabular ve yüksek tibial rekonstrüktif kemik ameliyatları,